VV ZUIDWOLDE (ZON.) - SC ERICA = 4-1 (3-1)

Geschreven op 04 maart 2024 door Gilian van der Heide
VV ZUIDWOLDE (ZON.) - SC ERICA = 4-1 (3-1)

Goed spelend Zuidwolde pakt eerste overwinning van de 2e seizoenshelft (4-1) (ruststand 3-1).

Op sportpark Woltingeslag heeft VV Zuidwolde zijn eerste overwinning in de tweede seizoenshelft gepakt tegen de bezoekers uit Erica. Na dik een half uur spelen stond het scorebord op 3-0 in het voordeel van de thuisploeg, dat het enkel in de laatste fase van de eerste helft nog moeilijk had. In de uitwedstrijd tegen SC Erica, vorig jaar oktober, wist Zuidwolde ook al 3 punten te pakken. De 3e en laatste overwinning was eind december thuis tegen Steenwijkerwold, waar het 2-1 werd. Zuidwolde, dat een moeilijk seizoen kent, kon de punten dus goed gebruiken.

In de wedstrijd onder leiding van scheidsrechter Meine Groefsema begon Zuidwolde direct sterk, wat in de 4e minuut resulteerde in een kopbal van Nico Schulting die net naast ging. In de 8e minuut was het Frans Capellen die over schoot, na een grote fout achterin van Jori Ebbinge, die de bal zomaar ingeleverd bij Joris de Roo die de bal goed klaar legde voor Capellen. 2 minuten later viel de eerste treffer. Steven Berghuis gaf de bal op Martijn Spijkerman, die de bal goed in de verre hoek plaatste achter keeper Bram Gebbeken. 5 minuten later was het weer Spijkerman die de bal kreeg en de bal van zo'n 20 meter afstand goed binnen schoot; 2-0. In de minuten daarna was het vooral Zuidwolde dat aanviel en Erica dat verdedigde, wat nog resulteerde in een bijna eigen doelpunt van Erica. In de 25e minuut greep trainer Johan Oldekamp ook in en bracht routinier Roy Lit in. In de 26e minuut kreeg Erica ook een goede kans 1 op 1, maar doelman Jelmer Timmer redde en daarnaast vlagde assistent scheidsrechter Arjen Braad voor buitenspel. Zo'n 5 minuten later werd Erica weer gevaarlijk, maar weer pakte doelman Timmer de inzet van Jori Ebbinge. In de counter die volgde was Zuidwolde wederom trefzeker: Frans Capellen bewaarde het overzicht, speelde de bal naar Joris de Roo die daarna de bal in de linker hoek binnen schoot. In het laatste kwartier had Zuidwolde het moeilijk, waar Erica ook terugkwam: in de 34e minuut scoorde Jelmer Schepers de 3-1 binnen na slecht verdedigend werk van Zuidwolde. In de slotfase viel Erica wel aan, maar er werd gerust met een stand van 3-1.

Zuidwolde houd stand, verder weinig kansen

In de tweede helft creëerden Zuidwolde en Erica weinig meer. In de 51e minuut probeerde Ebbinge het namens Erica van zo'n 25 meter, maar Timmer keerde de bal over de achterlijn. Een kwartier later kreeg Nico Schulting nog een kans, maar zijn inzet ging net naast en grensrechter Bertus Ebelties deed de vlag omhoog voor buitenspel. Een minuut later werd Erica nog gevaarlijk via Dennis Fecken, maar zijn kopbal belandde niet in het doel. In de 69e minuut kreeg Zuidwolde een vrije trap, maar de vrije trap, die genomen werd door een uitstekend spelende Koen Romme, ging net over. Een kleine 10 minuten later mocht Bas Hempen het proberen vanaf de rand van de 16 meter. Zijn inzet werd goed gekeerd door keeper Gebbeken. Ongeveer 2 minuten later is het dan toch raak. Een schot van Joris de Roo belandde op de paal, waarna Nico Schulting de bal in de rebound binnen schoot: 4-1. In de 82e minuut moest een ongelukkige Bas Hempen het veld verlaten met een knieblessure. In de slotfase was het ook Zuidwolde dat nog aanviel, maar tot grote kansen kwamen beide ploegen niet meer.

Door de 3 punten verlaat Zuidwolde de laatste plaats op de ranglijst en klimt naar de 11e plaats met 10 punten uit 15 wedstrijden. Volgende zondag speelt Zuidwolde een uitwedstrijd, waar het om 14:00 uur aftrapt in Rossum tegen RSC, dat als vijfde staat op de ranglijst.