Zuidwolde finalist Jan Braltentoernooi

Geschreven op 22 december 2016 door Mariëtte Buning
Zuidwolde finalist Jan Braltentoernooi

Zuidwolde heeft woensdagavond een bijzonder knappe prestatie neergezet om de finale te bereiken van het Jan Braltentoernooi in Meppel. Wat aanvankelijk als een generale repetitie werd gezien voor het Protos Weeringtoernooi, eindigde in een fantastische apotheose!  In een poule met een hoofdklasser, eersteklasser, tweedeklasser en een vierdeklasser heeft derdeklasser Zuidwolde het weten voor elkaar te krijgen om als tweede in poule B door te gaan naar de finale van donderdag 29 december!

Zuidwolde startte lichtelijk stroef, hoofdklasser Staphorst liet Zuidwolde alle hoeken van sporthal Ezinge zien en deze wedstrijd eindigde in een 1-4 nederlaag. Voor Zuidwolde scoorde Mathijs de eretreffer. In de tweede wedstrijd  werd een mooie zege behaald op vierdeklasser Zandhuizen (0-3); de treffers kwamen op naam van Mark (2x) en Koen. De volgende krachtmeting was tegen eersteklasser Alcides. Zuidwolde had bijna de gehele wedstrijd een licht overwicht, maar kon dit niet uitdrukken in doelpunten en deze wedstrijd eindigde zoals die begon, 0-0.

In de pauze hierna werd aan de stamtafel in de kantine een grote doos gebak burgemeester gemaakt door de spelers en ander meegereisd publiek. Dit gezellige intermezzo zorgde wellicht onbedoeld voor nieuwe energie in de laatste wedstrijd van de avond. De laatste poulewedstrijd was tegen SC Emmeloord. Er was uitgerekend dat een gelijkspel geen soelaas bood; er moest gewonnen worden om de finale te bereiken. Om het maar meteen te verklappen, dit gebeurde ook (1-0)! Zonder andere spelers te kort willen doen, moet deze victorie toch grotendeels op het conto van doelman Jelmer Timmer worden geschreven; met katachtige reflexen en fabuleuze reddingen ranselde hij alle ballen uit zijn doel, zo nu en dan geholpen door het houtwerk. Emmeloord kwam er niet door, wat ze ook probeerden. Tijdens een spaarzame uitval van Zuidwolde wist Steven de 1-0 binnen te prikken. Scheidsrechter Abe Wolting floot af voor het verlossende einde, missie geslaagd!  Zuidwolde eindigt dus als tweede in poule B en speelt donderdag 29 december in de finale. Trainer Jarrisch Keizer zal terecht bijzonder trots zijn op dit resultaat dat hij dit bereikt heeft met deze groep in zijn eigen woonplaats Meppel.