Geschreven op 14 december 2014 door Bert Brontsema

Twedo 1 - Zuidwolde 1 = 4-3 (2-1)

Fouten doelman Verburg nekken Zuidwolde
Als je 3x scoort doe je het goed, maar mag je zeker geen 4 tegengoals krijgen. Toch overkwam het ZUIDWOLDE in het treffen tegen TWEDO. Drie van de 4 tegengoals konden op conto van doelman Verburg worden geschreven. Hij beleefde een totale offday tegen de equipe uit het “Tweelingdorp” Veenoord-Nieuw Amsterdam”. Zuidwolde had al vroeg in de wedstrijd op voorsprong moeten komen via doelrijpe kansen voor Frans en Mathijs Capellen. TWEDO was nog helemaal niet in het Hoofdstuk voorgekomen toen men in de 10e minuut ter hoogte van de zij- en middellijn een vrije trap kreeg. De bal werd ongevaarlijk richting 2e paal gebracht, alwaar doelman Jelle Verburg zich in de luren liet leggen door een ongevaarlijk springende TWEDO-aanvaller.

Zonder dat nog iemand de bal raakte belandde de bal pardoes in de goal. Vrije-trapnemer en doelpuntenmaker Jeroen van den Ham moest zich nog eens flink in de wangen knijpen om te geloven wat er gebeurd was. Hij had gescoord, het was zijn 1e competitietreffer van dit seizoen. In de 19e minuut kwam ZUIDWOLDE via een fraaie treffer van Frans Capellen langszij. ZUIDWOLDE bleef de betere ploeg, maar moest lijdzaam toezien dat doelman Verburg kort voor rust opnieuw de fout in ging bij een ongevaarlijke vrije trap. Op 30 meter van de goal was de vrije trap van Mark Rabbers wel zuiver, maar had te weinig snelheid om gevaarlijk genoemd te kunnen worden.

Doelman Verburg dook finaal over de bal heen en zo werd gerust met een 2-1 stand voor TWEDO.De 2e helft was nog maar amper begon of ZUIDWOLDE scoorde via Steven Berghuis uit een vrije trap de gelijkmaker. De 3-2 in de 68e minuut werd door pinchhitter Hendrik Schoo uit een corner knap achter doelman Verburg gekopt. Twee minuten later lag aan de andere kant de gelijkmaker via Ouren Nikkels achter TWEDO-doelman Marvin Trip. Een gelijkspel lag vervolgens in de lijn der verwachting, doch na een simpele terugspeelbal maaide doelman Verburg finaal over de bal heen en lag de 4-3 tegen de touwen.

Zuidwolde start overtuigend
Een gretig Zuidwolde begon voortvarend aan de wedstrijd en kon een aantal malen van achteruit spits Frans Capellen goed bereiken. Al in de 1e twee minuten kregen zowel Frans, alsmede diens jongere broer Mathijs Capellen grote kansen om te scoren. TWEDO kwam echter met de schrik vrij. Ook in de 8e en 9e minuut kreeg ZUIDWOLDE via respectievelijk Steven Berghuis en Ouren Nikkels prima mogelijkheden op het maken van de openingstreffer. Beiden wisten het net echter niet te vinden.

TWEDO plotseling op voorsprong
In de 10e minuut werd er ter hoogte van de middellijn een overtreding gemaakt op een speler van TWEDO. Op 45 meter van de goal bracht verdediger Jeroen van den Ham de bal ongevaarlijk richting de 2e paal. Een ongevaarlijk meespringende TWEDO-aanvaller zorgde kennelijk voor verwarring bij doelman Jelle Verburg. Niemand raakte de bal nog aan, de bal stuitte nog een keer en onverwacht plofte de bal volkomen verrassend tegen de touwen
(1-0). Ondanks deze tegenvaller bleef ZUIDWOLDE bepaald niet bij de pakken neerzitten.
Zowel Peter Nijboer en Frans Capellen kregen andermaal kansen om te scoren. Een Zuidwoldiger-treffer kon gewoonweg niet uitblijven. Die kwam er ook in de 19e minuut. Via de linkerflank brak Frans Capellen door en zijn min of meer halve voorzet zeilde over doelman Trip in de goal (1-1).

Zuidwolde opnieuw op achterstand
Kort na de gelijkmaker kreeg Frans Capellen opnieuw een kans. Na een goede loopactie brak hij over links door. Zijn strakke schuiver ging echter net voorlangs de goal. TWEDO kwam vervolgens beter in het spel, maar bleef grotendeels ongevaarlijk. In de 39e minuut kwam men echter opnieuw op voorsprong. Op 30 meter van de goal kreeg men een vrije trap. De wel zuiver ingeschoten bal van Mark Rabbers had een gemakkelijke prooi voor doelman Jelle Verburg moeten worden. Hij dook echter finaal over de bal heen. Ruststand 2-1.

Gelijkmaker Steven Berghuis
Direct na rust kreeg Zuidwolde een vrije trap op pakweg 20 meter centraal van de goal. De strak ingeschoten bal van Steven Berghuis werd in de muur enigszins van richting veranderd, waarna de bal tergend langzaam in de goal verdween (2-2). Over en weer volgden er kansen, waarbij o.a. een harde inzet van leon Schoemaker net naast ging.
Nadat doelman Verburg een knap schot van Mark Rabbers had geneutraliseerd leek Zuidwolde op voorsprong te komen via kansen van Peter Nijboer (2x). In de 68e minuut was het aan de andere kant echter wel raak. Uit een corner kopte Hendrik Schoo knap raak (3-2).

Gelijkmaker Ouren Nikkels
Zuidwolde stroopte opnieuw de mouwen op en nog geen 2 minuten later lag de gelijkmaker andermaal achter doelman Marvin Trip. Uit een corner van Gerald Kreuze belandde de bal in de 70e minuut voor de voeten van Ouren Nikkels, die vervolgens onberispelijk raak schoot 3-3.

Terugspeelbal bezorgt TWEDO de zege
Zuidwolde was weer volledig terug in de wedstrijd en rook de geur van de overwinning. Dit was echter maar van korte duur. Nog geen 5 minuten later werd de bal ongevaarlijk teruggespeeld op doelman Jelle Verburg, die echter volledig over de bal heen trapte, waarna de bal in de goal plofte (4-3). Ondanks opportunistische wissels kwam ZUIDWOLDE die tegenslag niet meer te boven.

Opstelling Zuidwolde
Jelle Verburg, Ouren Nikkels, Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen(Mark Tiggelaar), Mathijs Capellen,Peter Nijboer Bas Hempen), Frans Capellen, Gerald Kreuze (Wessel Buning)

Man van de wedstrijd: Leon Schoemaker