Geschreven op 30 oktober 2016 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Oldemarkt 1 = 3-1 (1-0)

Eerste thuiswinst Zuidwolde

Eindelijk pakte Zuidwolde in de 8e competitieronde de eerste winst (na eerdere uitwinst op Dwingeloo) op sportpark Woltingeslag voor eigen publiek. Op de overwinning viel niets af te dingen. Zuidwolde was heer en meester, maar had al voor rust het duel in het slot moeten gooien. Nu bleef het onnodig lang spannend. De feitelijk beslissende 2e goal van Stef Raben viel in de 71e minuut. Aan de basis van die goal stonden vooral Frans Capellen en Jarmo de Jonge. Jarmo de Jonge had deze middag vooral de moeilijke taak de gevaarlijkste aanvaller van Oldemarkt uit te schakelen. Daarin slaagde hij goed en tevens gaf hij de "voorzet op maat", welke door Stef Raben knap werd binnen gekopt.

Grote kans Peter Nijboer

Zuidwolde startte voortvarend en kreeg vroeg in de wedstrijd een kans via Stefan Liezen. Diens inzet kon doelman Willem Jansen met enige moeite pareren. De beste mogelijkheid kreeg in de 16e minuut Peter Nijboer. Helaas werd dit voor Zuidwolde geen treffer. Oldemarkt werd in die fase alleen gevaarlijk uit een standaardsituatie. De gevaarlijk ingebrachte vrije trap van Maurice de Graaf werd echter prima geneutraliseerd door doelman Jarno Bruins Slot.

Mathijs Steenbergen "rost" de 1-0 binnen

Rond de 35e minuut kreeg Zuidwolde vele kansen. Inzetten van Peter Nijboer (2x) kon doelman Jansen met enige moeite onderscheppen. Vervolgens leek Stef Raben te scoren, doch doelman Jansen kreeg nog net voldoende de vingertoppen tegen de bal. In de daaropvolgende corner belandde de bal via een klutssituatie voor de voeten van Mathijs Steenbergen, die vervolgens snoeihard raak schoot (1-0). Dit was ook de ruststand.

Kans op kans Zuidwolde

Ook in de aanvangsfase van de 2e helft kreeg Zuidwolde meerdere mogelijkheden om de wedstrijd al vroeg te beslissen. Eerst miste Koen Romme in de 47e minuut een grote mogelijkheid. Kort daarop wist Robin Steenbergen net niet te scoren. Tussendoor kreeg Oldemarkt via een vrije trap een mogelijkheid via Folkert Postma. Zuidwolde kwam toen goed weg. Vervolgens ging een kopbal van de vrijstaande Peter Nijboer net over de goal.

Sterke wissels bij Zuidwolde

Rond de 60e minuut kwamen bij Zuidwolde Frans Capellen en Bastin Steenbergen in het veld voor de hardwerkende en moegestreden Robin Steenbergen en Leon Schoemaker. Bijna wist Frans Capellen al bij zijn eerste balcontact te scoren. Het bleek echter uitstel van executie. In de 71e minuut volgde een prima passing/loopactie/voorzet van Frans Capellen en Jarmo de Jonge. De perfecte voorzet van Jarmo de Jonge werd vervolgens prachtig binnengekopt door Stef Raben (2-0). Zuidwolde bleef de betere kansen krijgen, maar onnodig kreeg men in de 87e minuut een tegentreffer te incasseren via Hidde Weemstra (2-1). In de 89e minuut gooide Stef Raben het duel in het slot door een pass van Frans Capellen bekwaam af te ronden. Eindstand 3-1.

Opstelling Zuidwolde

Jarno Bruins Slot, Jarmo de Jonge, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker (Bastin Steenbergen). Mark v.d. Beld, Robin Steenbergen (Frans Capellen), Koen Romme, Stef Raben, Peter Nijboer.

Man v.d. wedstrijd: Jarmo de Jonge