Anno 1974

Via oud-speler Jan Jansen van v.v. Zuidwolde ontvingen wij recentelijk een tweetal oude elftalfoto’s. Onderstaand elftal is het eerste team van Zuidwolde (zondag) uit het jaar 1974.

Wij herkennen op dit elftalfoto de volgende spelers
Staand: Jan Drogt, Jan Bakker, Luuks Piel, Gerard Vrielink, André Botter, Freek Klooster, Jan Jansen himself en trainer Jacob Botter
Zittend: Henk Dekker, doelman Chris Kleine, Attie Vrielink, Piet Boverhof, Jan Emmink en Rein Hoorn.
Zo te zien werd dit elftalfoto gemaakt op veld 3. Wat valt er verder te vertellen over dit team. Ik ga ervan uit, dat dit het elftal was in het seizoen 1974-1975. Indertijd speelde Zuidwolde haar wedstrijd nog bij de Zwolsche Voetbal Bond (ZVB). In dat seizoen eindigde Zuidwolde op de 3e plaats in de competitie in de 1e klasse van de onderafdfeling (nu zou dat de 5e klasse zijn) en liep daardoor nipt promotie naar de 4e klasse mis. De nrs. 1 en 2 (Wacker) en USV promoveerden toen naar de 4e klasse.
Trainer Jacob Botter uit Meppel begon zijn trainerscarrière bij de v.v. Zuidwolde en had daar kennelijk een goed leerschool. Naderhand werd hij o.a. trainer bij Go Ahead Kampen en werd toentertijd met Go Ahead Kampen bij de amateurs Nederlands Kampioen.
Een goed voorbeeld doet goed volgen. Het bovenstaande team herbergde enkele trainers in spé. In latere jaren traden Rein Hoorn en Piet Boverhof in de voetsporen van trainer Jacob Botter. Onder hun beider trainerschap maakte v.v. Zuidwolde furore door in 1987 voor het eerst in het bestaan van de club te promoveren naar de 4e klas KNVB. Het jaar erop werd v.v. Zuidwolde kampioen in de 4e klasse en promoveerde toen direct naar de 3e klasse.