Anno 1980

Wie is de mystery-guest op deze elftalfoto?
Via oud-speler Jan Jansen (broer van Riny Jansen) ontving ik onderstaand elftalfoto van Zuidwolde – zaterdag. Onbekend waren de namen van de spelers etc. en ook van welk jaar dit elftal dateerde. Via de archieven van v.v. Zuidwolde hebben wij de indruk dat dit het zaterdagelftal was van het seizoen 1980/1981.Gedurende de jaren 1979 tot 1983 was de op dit elftalfoto zittende Ab Spraakman trainer van Zuidwolde-zaterdag. Rond die jaren kende Zuidwolde-zaterdag een zeer sterke periode. In het seizoen 1979/1980 was Zuidwolde-zaterdag kampioen geworden en promoveerde toen naar de 2e klasse ZVB (Zwolsche Voetbal Bond).
Op onderstaand elftalfoto kreeg het team toen nieuwe spelerstassen van Bar-Dancing Calypso (Rieks ten Kate). Gelet op de namen van de toenmalige spelers hebben wij de indruk, dat dit het elftal is van het seizoen 1980-1981.

Achterste rij/staand: Johan Rijstenberg, Piet Spraakman (grensrechter), Joop ten Kate, Attie Vrielink, Henk Dekker, Jan Kats, Henk Morsink, Piet Boverhof, ? Onze mystery-guest, Henk Benjamins, Rieks ten Kate en Co ten Kate.
Voorste rij/gehurkt: Jan Schra, Riny Jansen, Gerry Luppes, Albertus Schrotenboer, Geert Wemmenhove. Arie Westenberg en Trainer Ab Spraakman.

Wat valt er verder over dit elftal(foto) te vermelden? Welnu heel veel. Allereerst willen we natuurlijk wel erg graag weten wie nu toch wel die mystery-guest is (staande 4e van rechts). De man rechts naast deze mystery-guest was een fenomeen, die voordien buiten het voetbalveld een veel grotere bekendheid genoot als een groots wielrenner, namelijk Henk Benjamins – afkomstig uit Hollandscheveld was in de jaren ´60-´73 een zeer sterke wielrenner, die samen met Jan Bols menige wielerkoers in Nederland bepaalde en won. In 1969 werd hij uitgeroepen tot de beste amateurwielrenner van Nederland. Bijna won hij in 1969 ook Olympia’s Tour van Nederland. In datzelfde jaar reed hij o.a. met Joop Zoetemelk de Tour de l’Avenir. In zijn topjaren was hij in 1970 en 1971 als professioneel wielrenner verbonden aan o.a. de Caballero-ploeg en de Goudsmit-Hoffploeg (met ploegleider Kees Pellenaars). In die jaren was hij zelfs deelnemer aan de Tour de France. Als noordelijk wielrenner was dat indertijd en ook nu nog een unicum. In latere jaren was hij dus voetballer bij Zuidwolde-zaterdag.
Tassensponsor "Bar-Dancing Calypso" (familie Ten Kate) had iedere zondagmiddag gigantisch veel jeugdig publiek. 900 tot 1000 man bezoekers was absoluut geen uitzondering op de zondagmiddag. Als toenmalig bewoner van een woning aan de Kerkinge heb ik mij wel eens vergaapt aan het mega-spektakel op de zondagen in die tijd. Op de zondagmorgen stond het Kerkplein vol met auto´s van bezoekers aan de Kerk en de zondagmiddag stond het Kerkplein vol met bezoekers aan Bar-Dancing Calypso.
Het seizoen 1980/1981 was voor Zuidwolde-zaterdag een bizar seizoen. In de thuiswedstrijd tegen Wythmen geraakte doelman Albertus Schrotenboer in de warming-up geblesseerd en werd doelman Bert Schipper van Zuidwolde-zondag geleend. De bestuurders van Wythmen kregen hier lucht van en seinden de KNVB in. V.V. Zuidwolde bekende direct schuld. Deze wedstrijd werd ongeldig verklaard, waarna deze match in een replay aan het eind van het seizoen in Wythmen overgespeeld moest worden. Op dat moment waren er geen zorgen, want Zuidwolde stond op dat moment al veilig. Helaas besliste de KNVB naderhand, dat er geen 2 maar 3 ploegen moesten degraderen. Zuidwolde stond toen juist 3e van onderen en kon na 1 jaar 2e klasse weer terugkeren naar de 3e klasse. Inderdaad een bijzonder en bizar voetbaljaar voor Zuidwolde-zaterdag.

Eindstand 1980/1981

1. Swift '64 (Swifterbant) 22-29
2. Emmeloord 22-29
3. Balkbrug 22-28
4. Rouveen 22-25
5. ZZVV 22-25
6. Wijthmen 22-23
7. Nagele 22-22
8. Dedemsvaart 22-21
9. Bant 22-19
10. Zuidwolde 22-17
11. Tonego (Luttelgeest) 22-15
12. FDS (Havelterberg 22-7

Naschrift redactie; is de mystery-guest Harry Berghuis?