Geschreven op 11 maart 2018 door Bert Brontsema

Ruinerwold 1 - Zuidwolde 1 = 3-0 (0-0)

Winst voor efficiënt Ruinerwold

Na een aftastende 1e helft won een efficiënt spelend Ruinerwold uiteindelijk geflatteerd, maar wel verdiend met 3-0. Dat kan zeker gezegd worden met de statistieken van 3 kansen 3 goals. Een 100% score derhalve voor Ruinerwold. Qua veldspel was Zuidwolde absoluut niet de mindere van Ruinerwold, maar de roodzwarten misten een afmaker. Kort voor rust had Mathijs Steenbergen de 0-1 op de slof, maar zijn goed geplaatste schot werd knap door Ruinerwold-doelman Ewout Knol uit de bovenhoek getikt. Kort na rust viel de beslissing in de wedstrijd ten nadele van Zuidwolde. Nadat Robin Steenbergen uit een vrije trap de 0-1 net miste, scoorde aan de andere kant Mark Brinkman vanuit de rebound knap de 1-0 binnen. Zuidwolde nam vervolgens risico's die net verkeerd vielen. In plaats van 1-1 (Stefan Liezen) scoorde Ewout Kleene in de 70e minuut de belangrijke 2-0 binnen voor Ruinerwold. In de slotseconde tekende Mark Brinkman voor de uiteindelijke eindstand van 3-0.

Aftastende 1e helft - prima kans Mathijs Steenbergen

Voor beide teams was dit kelderduel van eminent belang. In de 1e helft viel er dan ook weinig te beleven. Beide teams wilden geen tegengoals incasseren. Pas in de slotfase van de 1e helft kwam er meer beleving in het duel en kreeg Zuidwolde ook beter grip op het wedstrijdbeeld. In de 39e minuut leek Zuidwolde te scoren, doch de prima inzet van Mathijs Steenbergen werd fraai door de sterk keepende Ruinerwold-goallie Ewout Knot uit de bovenhoek getikt. Ruststand 0-0.

Zuidwolde de kans, Ruinerwold scoort

Direct na rust kreeg Zuidwolde in de 46e minuut een goede mogelijkheid om te scoren uit een vrije trap. Uit die vrije trap kwam de bal bij de 2e paal bij Robin Steenbergen, doch diens inzet ging net naast. Kort daarop was het aan de andere kant wel raak. Na een goede interceptie van doelman Jelmer Timmer schoot Mark Brinkman vanuit de rebound voor Ruinerwold in de 49e minuut bijzonder knap raak (1-0).

Grote kans Stefan Liezen

Zuidwolde trachtte de wedstrijd te kantelen door positiewisselingen en het inbrengen van wissels. In de 60e minuut leek de gelijkmaker te vallen, doch de inzet van Stefen Liezen belandde - na een fraaie aanvalsopbouw - net aan de verkeerde kant van de paal in het zijnet. Het werd vervolgens een wedstrijd van 1-1 of 2-0. Voor Zuidwolde viel de balans net verkeerd. Nadat een strakke pegel van Martijn Spijkerman door doelman Knol ternauwernood tot corner verwerkt kon worden strafte Ewout Kleene balverlies bij Zuidwolde in de 70e minuut vakkundig af (2-0).

Alles- of niets offensief Zuidwolde

Ondanks deze 2-0 achterstand ging Zuidwolde bepaald niet bij de pakken neerzitten en trachtte de bakens alsnog te verzetten. De goed ingevallen en sterk spelende Sven Cazemier was een paar maal dicht bij de aansluitingstreffer. Het geluk was dan ook bepaald niet aan de zijde van Zuidwolde en trof daarin ook een sterk keepende Ruinerwold-doelman Ewout Knol. In de slotseconden kopte Mark Brinkman uit een vrije trap de 3-0 eindstand op de scorebord.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman (Joris de Roo), Mark van de Beld, Jerry Dekker, Steven Berghuis, Leon Schoemaker (Sven Cazemier), Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Stef Raben, Bas Hempen, Robin Steenbergen (Wessel Buning).